torsdag 12 januari 2012

Torsdag = Ärtsoppa


Denna fantastiskt goda soppa som är billig och hälsosam, god och enkel att göra...dessutom otroligt underskattad.
Jag tycker att vi i samhället tappar och förlorar så mycket av våra traditionella skatter. Husmanskost är fantastisk mat och vi borde ta hand om den bättre, bevara och laga den här goda maten som är snäll mot oss, vår hälsa, plånbok och naturen. Jag må ha mina rötter i sydländerna men jag har mitt hjärta här i Svea rike och jag älskar husmanskosten. Om somrarna dock vill jag erkänna att jag gärna lagar den sydländska kosten...men det kan nog bero på att då är det säsong för de råvaror som man använder i den maten. Men nu...under vintertid är det smaskens med svensk husman!!! Ärtsoppa blev det idag och jag knaperstekte bacon och hade över istället för att ha fläsk i (har aldrig gillat ärtsoppa med fläsk) och den förhöjde rätten enormt mycket. Kan rekomendera det starkt!
Till efterrätt blev det inte någon plättbakelse, det blev resterna från gårdagens tårta!

Vad åt ni till middag idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar