måndag 9 januari 2012

Nytt år, nya tag, nytt pysslande

Ut med det gamla och in med det nya heter det! Igår fick jag ett ryck och dundrade ut julen, känns lite smått vemodigt då det alltid går för fort när julen väl kommer, men samtidigt faktiskt ändå skönt för man vill få in nytt liv i huset. Jag är långt ifrån klar med städningen men jag har ändå kommit en bra bit på väg. Allt julpynt är borta och idag tog jag tag i den värsta av de värsta delarna i huset: småtjejernas rum!!! Där har det fullkomligt kryllat av allt och inget i leksaksväg. Bara tänk er, 2 rum FULLA med leksaker...huller om buller. Tog mig hela dagen att rensa och städa. Jag gjorde som så att jag slängde allt som var rent skräp (papperlappar, söndriga kartonger, lock till tuchpennor, etc, etc...) vilket tog mig 3 kassar. Sen gjorde jag som så att jag rensade ut leksaker som jag tänkte att de inte leker så mkt med, och valde aktivt ut några leksaker som de ska få leka med just nu. 2 STORA kassar med leksaker åkte ut. Plus en stor kasse med saker som är sönder och kan lagas, eller sånt som inte hör hemma i deras rum...sånt som är mitt eller tillhör ngn annan i familjen. Ni kan föreställa er... Resultatet blev skinande och jag fick bästa betyg av tjejerna! De dundrade in i rummen och började genast leka. Deras rum såg ut som bombnedslag efter bara några minuter...en del blir knäckta och arga för sånt, men jag valde att ta det som en komlplimang, jag hade skapat rum som lockade till lek ;)

Fyndad second hand lampa med min farmors virkade dukar och min gamla docka i minstingens rum.

Käglorna på rad på minstingens byrå!

Min gamla porslinsdocka och svärmors virkade duk på storasysters byrå.

Eller varför inte lek i sagolandet??

Myspys i fönstret med fyndad lampa på second hand och en söt porslinskopp med miniblomma (jag har pippi på miniväxter).

I min gamla dockvagn från kära 80-talet ligger 2 små dockor som bär mössor med minnen. Den vita mössan hade sonen som bebis, han var prematur och alla andra mössor var för stora för honom, ingen av de andra två har använt den. Solhatten som andra dockan har var minstingens, hon var så otroligt söt i den och bar den dagligen sommaren 2010.

Vill avsluta dagens inlägg med en rolig sak jag gjorde idag med barnen. Väggarna på övervåningen har alltid varit svåra att pryda, tavlor har varit uteslutet då de skulle hänga för lågt. Jag har gjort tappra försök och ställt tavlor på golvet men inte ens det har sett bra ut. Fick idag ideen att måla barnen på väggen istället. De fick ställa sig mot väggen, jag ritade en kant runt dem och sen fyllde i med svart färg (vanlig hobbylack). De minsta hade lite svårt att hålla sig stilla så de ser lite extra roliga ut, men det gör inget....det blir bara extra personligt tycker jag. Barnen har jätteroligt åt detta och ställer sig framför och skrattar åt att de är på väggen. Sonen hade en kompis hemma och hon fick också vara med :)

3 kommentarer:

  1. Haha, du kör inte med 30-minutersmetoden ser jag. Förresten, eftersom mitt hushåll bara består av mig så är det ju avsevärt lättare att få ihop matplaneringen, så jag tror att det kan funka faktiskt. :)
    Vad fint det blev med siluetterna på väggen. Kul idé!

    SvaraRadera
  2. Men åh så häftigt!! superfint:) önskar att jag var lika pysslig som dig! kram fina vän// Anna

    SvaraRadera
  3. Tyg och otyg: Ja din 30 minuters metod tycker jag är en superbra idé!! Absolut!!! I mitt fall är det lönlöst...som småbarnsförälder städar man typ...jämt!! :P Damsuga får man göra MINST 5 ggn per dag tex.
    Stenar: Tack, gullig du är! Du är väl pysslig om ngt, med alla bakverk och pepparkakshus och annat som du håller på med!!!

    SvaraRadera