lördag 14 januari 2012

Kalasdags


Full fart fram har det varit idag, bakats för fullt så att mjölet yrde. Ugnen har gått het minst sagt.

Det blev mandelkubbar, en kaka som jag inte förstår varför man köper i affären när man kan göra den själv, bland de absolut enklaste kakorna att göra. Jag är inte någon bakexpert och långt ifrån duktig på att baka kakor...och tom jag tycker den är enkel.

Inte nog med att den är busenkel att baka så är den hembakade mandelkubben ljusår mycket godare än den man köper i affären. Dock finns det en nackdel....det luktar apa när man gräddar den. Hjorthornsaltet stinker något fruktansvärt, men det är det värt ;)
Snodde ihop en tårtbotten också, har hittat ett recept som är omöjligt att misslyckas med, även denna busenkel och supersmaskens :)

Ett gäng kanelbullar bidde det också, kanelbullar är obligatoriskt att ha på kalas. Imorgon kommer jag rulla nästa obligatoriska kaka också: Chokladbollar, hoppas jag hinner med att baka kringlor också :)

Jag hann med att baka favvolimpan också :) Så nu har vi frukost till imorgon :)

Och slutligen kommer veckans tips. Jag vet inte om ni har sett den i affären men annars fråga efter den och KÖP den!!! Jag bakar inte ofta, men när jag väl ge mig på bakning vill jag ha så bra råvaror som jag kan ha råd med. Jag snubblade över den här lilla rackaren en gång i affären och sedan dess köper jag ingen annan vanilj. Detta är äkta vanilj och du behöver mindre än hälften än det som står i recepten och det smakar otroligt mycket godare. Dessutom så doftar det något enormt när man öppnar paketet. Köp för guds skull ALDRIG vanilin...det är inte vanilj ens i närheten utan utvunnet ur murkna trästockar. Ska du baka något som ska innehålla vanilj så rekomenderar jag det start att köpa den här. Den må kosta mer än de andra men det är det helt klart värt. Dryg är den dessutom!!!

1 kommentar: