fredag 8 mars 2013

Kvinnodagen


Idag är det den internationella kvinnodagen. En dag som har hamnat lite väl i skymundan vilket inte förvånar mig det minsta. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag mig se en trend som går bakåt i strävan för jämställdhet istället för framåt. Vi har slappnat av för mycket och lägger fokus på fel saker. Saker som att det ska heta hen istället för hon/han, att flickor inte ska leka med dockor etc. etc.

Kanske ska vi ta och fokusera istället på att visa våra barn att kvinnor kan sätta upp en vägg, att de kan gipsa, kan bygga en altan och att pappa faktiskt kan sy dit en knapp. Kanske ska vi sluta med pojkarna mot flickorna. Kanske ska vi sluta prata om tjej och killfärger eller öht inte prata om kön mer än att det är en skillnad mellan det vi har mellan benen...no more and no less. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, när det kommer till jämställdhet är det barnen som vi vuxna ska lära oss av och inte tvärtom. Barnen är redan jämställda på ett naturligt sätt. Barnen gör inte skillnad på pojke och flicka mer att de är fascinerade över att pojkar har snopp och flickor snippa. Det är vi vuxna som lär dem att flickor har klänning och att pojkar inte kan ha det. Titta på när barn leker så gör de ingen skillnad alls, titta barnen och lär av dem.

Idag är det som sagt kvinnans dag och det tänker jag fira!! Vi kvinnor har och förtjänar en egen dag, inte för att kvinnan är mer värd än mannen (för börjar vi prata så, då är vi helt ute och cyklar, alla människor är värda lika mkt), men för att vi kvinnor har fått kämpa extra för vår rätt. Männen fick rösta från början, vi kvinnor fick jobba för den rätten. Kvinnan hade inte arvsrätt från början, vi fick jobba för det...etc. etc. Av DEN anledningen anser jag att den här dagen är värd fira.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar