tisdag 12 mars 2013

JA! JA! JA!!!!

Kan inte annat än bara vilja sprida det budskap som den fantastiska UnderbaraClara satt igång!! Anta utmaningen du också!! Och jag säger bara: HEJJA!!! Tänk om alla ville anamma detta, tänk vad långt vi skulle komma. Dels ur miljöperspektiv och även ur ekonomiskt perspektiv. Det är en hemsk konsumtion som pågår idag och framför allt av våra barn egentligen. Dagens leksaker är riktiga köp/släng...de slits knappt och kvaliten är katastrofal. När min mellersta fyllde år i januari gick jag och köpte henne en prinsessklänning för att hon önskade sig det. Jag gav hela 399 kr för den och förväntade mig att den skulle hålla (för utklädningskläderna man köper i leksakaffären håller inte) hon satte på sig den med stor entusiams och det tog inte mer än 5 min och det var redan stora revor i den!!! Jag gick helt klart tillbaka med den och krävde pengarna tillbaka!! Men visst är det sjukt!!! Och inte vart min dotter gladare...snarare tvärtom. Den prinsessklänning jag köpte till henne från Stadsmissionen höll långt mkt bättre och kostade så mkt som 1/4 mindre om jag minns rätt!!
Jag byter gärna leksaker med andra och jag skänker gärna mina barns leksaker och rensar i deras rum, dagens barn har för_mycket!!! De har så mycket leksaker att de inte ens ser dem.
Sprid Claras budskap du med, jag kommer helt klart att göra det!!! Här är länken till hennes inlägg, Antag utmaningen. Gå in och läs!!!
                                          Bild lånad från www.underbaraclaras.com

3 kommentarer:

  1. Så sant! Ungar har för mycket grejer jag sortera och rensar ständigt.. Ungarna bryr sig inte om prislappen de är att få som gör dem glada. Flera borde handla secondhand. Jag lär mig också av min dotter dagligen att saker inte är viktigt när man leker utan fantasin.

    SvaraRadera
  2. Precis!! Tyvärr är det väl också så att det vi föräldrar ofta gör är att vi överöser våra barn med alla dessa leksaker och många gånger "dödar" den där fantasin... :( Men som du säger också så räcker det många gånger med att titta på de små barnen och se att en burk kan bli precis allt möjligt.. Min ena dotter hade dragit fram alla plastburkar i köket en gång och vänt dem upp och ner. När jag började plocka bort dem kommer hon in i köket och skriker: "NEJ MAMMA!!!" "Vaaaa???" undrade jag... "Jag frångar krokodiler med dem!!!"
    Fråga mig inte vad hon hade fått det ifrån...men roligt hade hon :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen
    Jag började läsa till ssk hösten 2006, fick barn under utbildningen och blev färdig jan 2010. Har jobbat sedan dess, men fått mitt andra barn 2012.

    I Göteborg, där jag läste var början av utbildningen intensiv, anatomi och fysiologi kursen som inledde utbildningen var tuff, all kurslit var på engelska och det var mycket att ta in, men när bitarna föll på plats, så var resten av utbildningen inte lika tuff, då kunde man ju redan det svåraste. Och en liten omtenta är ju inte hela världen.

    Och JA! barn har för mycket leksaker, skulle nog kunna slänga hälften av äldsta sonens saker utan att han skulle märka det. Hur mycket leksaker ett barn än har, så brukar de ändå gilla att leka med pinnar i skogen mer än med plastsaker på rummet.

    SvaraRadera