onsdag 4 april 2012

Vårkänsla

Aprilväder är det helt klart och det tillhör lite våren kan jag tycka. Förra året kom våren nästan lite för snabbt, men nu smyger den sig mer på vilket jag tycker är rätt härligt. För några veckor sedan var det så varmt att man kunde gå barfota ute med linne, idag är det vinterkallt. Men det gör inget som sagt, för det gör bara att man längtar mer :)

Igår tog jag och barnen en sväng till skogen, vi skulle plocka vitsippor var det tänkt. Istället hamnade vi vid en backe där sonen cyklade upp och ner och jag och tjejerna tittade på. Sen började vi undersöka området runt oss, vitsippor hittade vi men flickorna var inte särskilt intresserade av. Sonen hittade en trädkoja och vi hittade också vide. Helt underbar känsla måste jag säga att få plocka vide.

Trott eller ej men jag har inte hittat det förut och det är första gången i mitt liv jag tar in vide i mitt hem. Barnen vart glada och alla ville de ha varsin knippe vide med sig hem. Stora tjejen tyckte att det såg ut som katter och sa att det var vide med katter.

Det blev en del vide med hem och jag har placerat ut den lite här och var, som tex här vid entren på skohyllan.

Annars har jag roat mig med att plocka påskliljor från min trädgård och hängt vid handdukarna på toaletten och självklart tillsammans med lite vide ;)

Annars njuter jag av att pyssla med mina små plantor och överröser dem med kärlek. Det är helt underbart att få se dem växa dag för dag, skola om och se förändringarna. Här kan ni se några av mina pumpaplantor som för tillfället bor i tvättstugan. De sträcker sig mot fönstret likt att de längtar ut. Som att de trånar efter jorden därute där de kan fritt få sträcka på sina rötter. Snart mina små vänner, snart kommer även er tid då ni ska få bo i mitt land. Men än så länge får vi njuta av de korta små stunderna i solen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar