onsdag 18 april 2012

Varför tar folk inte ansvar?


Jag är mycket väl medveten om att det jag kommer skriva nu kommer vara mycket provocerande. Jag är inte ute efter att provocera eller att få uppmärksamhet, jag är bara trött på att folk alltid ska skylla ifrån sig på andra och på samhället. Det gäller i allt, ALLT!!! Visst, samhället har ett visst ansvar över hur våra barn växer upp, miljön i förskolan, skolan, fritids etc. etc. Ja, det är väl medveten om, jag läser ju själv till förskollärare just nu och vet vilken roll jag kommer spela i framtiden hos många små barn. MEN föräldrarna bär ändå det största ansvaret över sina barn, den åsikten kommer jag alltid att ha.
Det jag vill prata om den här gången är kroppsidealet.
Debatten är het och igång, vilket den har varit i måååånga år nu, alla dessa smala, magra, spinkiga och många gånger anorektiska modeller, Victoria Beckham och nu...ja Kissie etc, etc...
Folk älskar att slänga skit på dessa och beskylla dem för sina barns bantningar och dåliga självkänsla eller självförtroende. Det är samhällets fel att barnen inte mår bra och vill vara sååå smala. Ja, absolut...det köper jag till en viss del. Vi matas med detta dagligen MEN var ligger ditt ansvar som förälder? Jag har själv så länge jag kan minnas levt med ätstörningar, jag vill också se så där vackert slimmad ut och jag bantade första gången redan som 12 åring. En sak kan jag säga er...jag som 12 årig flicka då tittade aldrig i tidningar och jämförde mig, inte fanns nätet då heller...men problem fanns iaf...varför?? Det ska jag tala om....MAMMA!!! Min mamma har bantat så länge jag kan minnas, hela tiden fanns det där snacket i hemmet om den perfekta kroppen, det perfekta utseendet och hur man ska se ut. Min mamma såg hur jag bantade trots att jag var smal som en sticka, men gjorde inget åt det. Hade det hela bromsats i tid, hade jag haft en mamma som uppmärksammat och gjort något åt det i tid hade det inte behövt gå så långt som det gjort nu. Och jag säger inte att jag är unik i detta, tyvärr försigår det i de flesta hem idag. Så sluta skylla på de magra blogarna, eller kändisarna och ta ert ansvar folk!!!! Sitter du där som mamma (eller pappa) och ska ständigt banta och pratar om hur "man ska se ut" så kom inte sen och skyll på andra för att ditt barn mår dåligt. Skärpning!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar