torsdag 5 april 2012

Laga Champinjons soppa


En bortglömd och undan skuffad rätt som är likställt med varma koppen! Lite tråkigt för det är ändå en billig men ändå lite gourmeaktig rätt som borde få lyftas mer.
Krämig, len, mättande och riktigt, riktigt god. Jag rekommenderar varmt min timjandoftande champinjons soppa!

Mor Natalias Champinjons soppa

250 g champinjoner
1 stor gul lör eller 2 små
3 vitlöksklyftor
6 dl vatten
0,5 dl vetemjöl
olja
salt/peppar
timjan
2 äggulor
1 dl grädde

Finhacka löken och stek den mjuk i lite olja (eller smör om man föredrar det), ta undan kastrullen från plattan och rör i vetemjölet och sedan häller du i vattnet. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt soppan puttra. Hacka svampen och stek den gyllenbrun tillsammans med den rivna vitlöken, salta/peppra. Ställ undan svampen. Vispa ihop äggulorna och grädden, ta några slevar från soppan och rör sakta i dem i äggblandningen (försiktigt så att det inte skär sig). Häll sedan i äggblandningen i soppan och låt den sjuda sakta. Krydda efter smak och behag, och rör sedan i svampen. Här får man själv sen välja om man vill ha soppan som den är eller om man vill göra som jag och mixa soppan slät. Själv valde jag ett mellanting ;) Jag mixade lätt med stavmixern och lät lite bitar vara kvar för tuggmotstånd. Spädde även ut soppan en aning gjorde jag med lite mer grädde och även lite mjölk, detta kan ni göra som ni själva känner. Smaka av med salt och peppar, servera tillsammans med en bit hembakat bröd.
Bon apetit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar