söndag 25 mars 2012

Jämställdhet och feminism


Länge sa jag att jag absolut inte var feminist, jag fick dåliga vibbar av det ordet. Jag tror många har en negativ koppling till ordet feminist. Det är liksom kopplat till manhaftiga kvinnor, ofräscha och ja, inget positivt iaf. Men ordet feminism har fått en ny innebörd för mig sista tiden och jag kan med glädje idag säga att jag är feminist. Många gånger kan jag tycka att det här med jämställdhet och feminism är lite snedvridet, det är för mycket fokus på kvinnan och på vad mannen INTE gör. Ja, arbetsfördelningen är inte jämställd idag och lönerna är långt ifrån jämställda. Men frågan är, är det den bilden vi vill ge våra barn?? Att vi ska ösa över en massa arbeten på män, är det vad som är jämställdhet? Nej tycker jag!!! När det pratas jämställt så ska det vara just jämställt, och då är det inte något som jag jämför vad kvinnor gör kontra män. Jag har själv 2 flickor och en pojk. Vill jag lära mina flickor att de måste ha en man för att kunna skruva upp en hylla, eller gipsa väggar, eller bredspackla? Vill jag lära min pojk att endast han ska känna ansvar för familjens ekonomi, eller att han måste ha en kvinna som kan stryka hans skjortor, eller kunna baka tårtor, eller kunna ta hand om en bebis? NEJ!!! Jag vill att mina barn ska kunna känna att de har kontroll över sig själva och att de KAN stå på egna ben. Jag vill att mina flickor ska kunna se att de visst kan renovera ett hus på egen hand, att det krävs inte enbart manlig styrka för det...utan att kvinnlig styrka räcker. Min son ska veta att han kan sticka om han vill, eller virka eller kunna laga ett par byxor. DET är jämställdhet, när kvinnor vågar göra "mansgöra" och män vågar göra "kvinnogöra". Kvinnor sitter idag på chefspositioner, de är präster och byggarbetare, men trots det ser jag det klassiska mönstret att de ska ligga i underläge under mannen. Jag var på besök hos en familj en gång för länge sedan där kvinnan är chef på ett större bolag och mannen har en betydligt lägre "position" i arbetsmarknaden....om vi nu ska prata i hierarkitermer. Men väl hemma så var kvinnan i klart underläge mannen. DÄR hemma hos dem såg man klart och tydligt de gamla vanliga könsmönstrerna, där kvinnan springer och lyder mannens minsta lilla vink och han fick sitta i soffan med en öl i handen. Totalt vansinnig blev jag!!! Varför är det så??? Varför skulle inte HON kunna sitta i soffan med en öl i handen, släppa en fjärt och peta sig i näsan medan han sprang och servade henne?? Eller är det så vi ska ha det?? Varför kan inte BÅDA sitta i soffan med en öl och fjärta, och så kan disken vänta till imorgon??
Mycket finns att fundera på och mycket är snedvridet i vår värld, frågan är om det någonsin kommer bli "bra"... En sak vet jag mer eller mindre med säkerhet, vi kommer inte komma någon vart om vi fortsätter som vi gör idag...för focus är på fel saker och vi letar efter att rätta till problemen på fel plats. Vill vi ha ett jämställt samhälle är det endast ett sätt att ändra det på: vi börjar med barnen!!! Hur och vad jag tänker med det...ja det kommer jag komma med i ett annat inlägg ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar