onsdag 6 juli 2011

Snabbt, gott och enkelt

Har haft en del för mig sista tiden vilket gjort att jag inte skrivit. Bland annat har min lilla trädgård underhållt mig och även lite renovering :)
Trädgårdsarbete gör under för hälsan och själen, det är rentav meditativt att rensa ogräs och sticka ner händerna i myllan, jag verkligen njuter av det.
Här kommer lite bilder av min lilla trädgård.

Mina fina rosor som trängs med tomatplantorna, jag har en hel del tomatplantor och platsbristen fick mig att sätta dem bland rosorna...blev fint tycker jag ;)

Mitt fina persikoträd, fullkomligt dingar av persikor på den i år!!!! Det känns lite lyxigt att kunna skörda sina egna persikor måste jag säga :)
Jag älskar trädgårdsarbete och jag vill gärna tillämpa det där med slow gardening. Att låta trädgården sakta men säkert växa fram, att skapa en trädgård med små medel. Helt fantastiskt att själv fixa sina frön, att återanvända och inte behöva lägga ner en massa dyra pengar på att få den där "perfekta" trädgården. En lymmig trädgård :) det är vad jag vill ha. De där designade trädgårdarna kan jag tycka ser väldigt kalla och opersonliga ut, jag föredrar som sagt trädgårdar som växer fram, saaaakta :)
Jag har bott i det här huset i några år och först nu har jag börjat känna in lite hur jag vill ha min trädgård och jag kommer låta det ta tid, tillåta mig känna efter vilka växter jag vill ha var :)
Men nu över till mat!!!!

När det är varmt och klibbigt ute, när man inte orkar eller klarar av att stå framför spisen så finns det en del mat som är helt perfekt för detta ändamål.
Perfekt är att ha lite konserver med bönor och sånt hemma, gärna eko!!!
I det här inlägget har jag kombinerat 2 av mina favvorecept!
Kikärtssoppa och bönsalsa!



Kikärtsoppa/gryta

1 pkt kikärter (jag väljer alltid ica eco) som blötlägges och kokas enl. anvisning.
1 pkt passerade tomater
1 gul lök
salt/peppar
oregano
olivolja

När du har kokat kikärterna häller du tillbaka dem i kastrullen, riv i löken och tillsätt övriga ingridienser plus även extra vatten och låt koka i 1-2 timmar under svag värme, du kan behöva tillsätta mer vatten under tiden. Vill man ha den sopplik ska man givetvis ha mer vätska än om man vill ha den mer som en gryta. Detta är en gryta/soppa man kan variera i det oändliga. Tillsätt dina favvoritgrönsaker, paprika, färsk tomat, selleri...ja det just du tycker om!! Vill man kan man säkert ha i en korv, kött eller vad man vill ha.

Bönsalsa

Här pratar vi snabbmat!!!!

1 burk kidneybönor
1 burk salsasås

Blanda!!! Klart!!!
Man kan ju givetvis göra detta själv och jag personligen skulle föredra det då jag är rätt anti att ha färdigmat hemma, men orkar man inte en dag är detta perfekt. Ha det som grilltillbehör eller servera med lite ris och stekt halloumi ;)

Detta åt jag med ris och stekt halloumi till och det var smaskens :)

Smaklig spis!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar