måndag 11 juli 2011

Ängamat


Här är en av mina favvosar när det kommer till soppor. Har trots att jag gillar den så mycket inte ätit den på en ca 14-15 år, hel konstigt...men så blir det ibland.
Lagade den idag men tyvärr var den inte lika poppis bland mina små barn :/ Men, men...desto mer till mamma :P

Här är receptet:

2-3 morötter
1 blomkålshuvud
2 salladslökar
sockerärter
2 msk vetemjöl
5 dl vatten
5 dl mjölk
salt
1/2 dl vispgrädde
hackad persilja

Skala och skiva morötterna. Dela blomkålen i små buketter, skiva löken och dela sockerärterna. Vispa ut mjölet i vattnet i en kastrull. Låt det koka upp under vispning. Tillsätt mjölk och salt. Låt allt koka upp. Lägg i morötter och blomkål och låt koka ca 5 min. Lägg i lök, sockerärter, grädde och persiljan i soppan och låt koka någon min till. Servera med ditt hembakade bröd.

Bon Apetit!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar