onsdag 18 februari 2015

Feminism kring förra sekelskiftet


Jag älskar att vistas i bibliotek! Lukten av böcker, vandra runt bland olika titlar och känna mig fram, upptäcka något nytt! Ibland går jag in för att jag aktivt ska söka rätt på en specifik titel, ibland kan jag snubbla över en bok jag inte ens visste fanns, som denna pärlan!
Den här boken är skriven 1914 av Sveriges första wallraffare som dessutom var en kvinna! Otroligt intressant och rolig läsning! Ester är i 20 års åldern när hon skriver boken som går ut på att hon tar en anställning på en gård som piga för att hon vill skriva om hur pigor har det! Hon gör detta alltså under täckmantel! En kvinna under tidigt 1900-tal som pekar på kvinnors börda, som diskuterar jämställdhet och som har både mc-kort och körkort, jag vart förbluffad! Ester har skrivit fler böcker och dem ska jag leta reda på vill jag lova!

Här är ett utdrag ur boken när hon sätter igång och pratar jämställdhet med den andra pigan på gården, samtalet tar en intressant vändning! 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar