söndag 25 december 2011

*Signade Jul*


Julafton var det...denna högtid som är så känslig, som är så omtvistad och som väcker så mycket känslor. Den här dagen som från första början innebär att vi firar den dag som Jesus föddes, alla symboler runtom oss som visar på denna religiösa högtid. De flesta av oss placerar ut julljusstakar, julstjänor, tomtar, lucior etc, etc....men ändå är det många som vare sig vill till kyrkan eller att barnen ska fira jul i kyrkan. "Vi ska hålla det neutralt" heter det....jaha...om vi nu ska hålla det neutralt ska vi kanske plocka bort allt det som har med kristendommen att göra och endast behålla de små pepparkaksgubbarna...
Men, men...

Den här julen har nog varit den mest ljuvliga jag har firat på länge. Snön ville kanske inte infinna sig, men den var vacker och stämningsfull iaf. Jag började dagen med att äta en lugn frukost med familjen, klädde på mina små tjejer och begav oss till kyrkan för att få delta i Krubbmässan. Sen hem och börja förbereda julbordet genom att duka och plocka fram.

God mat blev det och mysigt blev det, efter tomten dukades gottebordet upp.

Myspys med tända ljus och en massa sött!!!

Jag har verkligen njutit av att ta det lungt, gå i kyrkan och bara supa in den härliga atmosfären.

Vi kan ta och dröja oss kvar vid gottebordet lite grann i detta inlägg. I år gav jag mig på ett litet experiment. Jag hittade på en egen liten tårta som faktist blev en mindre succe.

Mor Natalias jultårta

Tårtbotten:

3 ägg
2 1/4 dl socker
4 msk kokt vatten
2 1/4 dl vetemjöl
1½ msk potatismjöl
2 1/4 tsk bakpulver
2 tsk pepparkakskryddor.

Vispa ägg och socker riktigt poröst. Koka upp vattnet. Tillsätt vattnet och rör sedan ner de torra ingredienserna. Grädda i 175°C värme i ca 15-20 minuter om man gräddar i långpanna, ca 40 min om man gräddar i rund bakform.

Vit chokladfluff

4 dl grädde
200 g vit choklad

Koka upp grädden, ha i chokladen och rör om tills chokladen har smält helt. In med den i kylen i minst 6 timmar, ta ut och vispa.

När tårtbotten har svalnat, dela den i 3 delar, pressa 2 apelsiner. Häll apelsinjuice över den nedre botten, på med några matskedar av fluffen, placera andra botten på den nedre, och upprepa samma procedur med nästa. När alla delar är på tar du resterade fluff runt tårtan. Garnera efter behag och njut!!!

4 kommentarer:

  1. Oj, vad fint ni hade! Blir riktigt sugen på julmat igen trots att jag alldeles nyss kände att det var stopp av den varan!

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad gulligt av dig att säga så. Jag ansträngde mig verkligen och ville få till den rätta känslan genom att pyssla till det lite extra med rätt enkla medel. Har ju ingen snö här så man få ta i lite mer då ;).
    Kram // Mor Natalia

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken tårta, den ser verkligen julig ut! Jag trodde först att det var Ris à la Malta som du gjort i en avlång form. :)
    Kul att du tittat förbi hos mig, och visst är det bra och roligt att handla på second hand? Jag shoppar också ganska sällan på andra ställen numera.

    SvaraRadera
  4. Kul att du tittade in hos mig du också! :) Din blogg ser verkligen urmysig ut och jag kommer helt klart följa den :)
    Ja, jag började handla på second hand bara strax innan jul och jag är fast, helt klart! Det har väckt ett så stort intresse hos mig att jag verkligen tänker mig för både en och två gånger numera innan jag slänger ngt. :)

    SvaraRadera