onsdag 21 december 2011

Mumsig kycklinggryta


Det närmar sig med stormsteg, julen är på intåg och jag njuter i stora lass!!! Julpysslandet är inte över ännu för min del, jag börjar inlägget med att visa lite av det jag har pysslat med idag.

Som den här minigruppen jag gjorde, får stå på kökbordet för tillfället. Det är så otroligt njutingsfullt att pyssla och greja göra det mysigt! :)

I år jag har dragit till med det mest extrema, jag har även julpyntat kökslampan....ja, det är fritt fram med åsikterna ;)

Har hittat på en egen liten kycklinggryta. Den kom till under sådana där förhållanden när man har kylskåpsrensning.

Mor Natalias Kycklinggryta

1 kg kycklingfile
3 st gula lökar
1 ask coctailtomater
torkad timjan
torkad basilika
grädde
salt/peppar
ev. ngn skvätt kantarellfond)

Vill man kan man tillaga kycklingfileerna i ugnen innan, annars skär man dem i kuber först och steker för sig i en stekpanna. Fram med grytan sen (eller traktörpanna som jag själv använer), skiva löken och fräs i smör, i med kycklingbitarna, tomaterna och fräs runt ngn minut. I med grädden sen (häll på tills du tycker det är lagom), krydda efter tycke och smak, smaka av och låt puttra under tiden du kokar riset. :)
Snabbt, gott och enkelt!!! Som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar