tisdag 13 december 2011

Mat av rester


Baka din egna pizza, perfekt mat att göra på rester. Häromdagen gjorde jag detta och kunde smått tömma frysen på en massa. De där slantarna av ost som ligger där, köttfärsåsen, kanske de där tomaterna längst bak i kylen?? Ja, det är endast du själv som sätter stopp för fantasin.

Pizzadegen gör du så här:

vetemjöl special
50 g jäst
10 dl vatten
olivolja
salt

Värm vätskan fingervarm och blanda med jäst, salt och olivolja. Jobba in vetemjölet till en lagom konstistens. Låt jäsa i 1 timme och sen är det bara att sätta igång.
Vill man kan man halvera det här receptet, för det blir mycket pizza på detta. Eller så gör man även en sats pizzabullar på den.
Ett tips till är att göra tomatsås av Icas färdiga finkrossade tomater. Välj din favvosmak och koka med lite olivolja till. Min favvo är basilika, jag river i en lök som jag fräser först i olivolja, sen i med tomaterna, kokar en stund, salt/peppar och även lite oregano och sen tar jag fram stavmixern och kör den slät. :)

God Jul och Bon apetit

1 kommentar:

  1. Hej!

    Nu har jag lagt till dig i syföreningensmedlemslista! Varmt välkommen som medlem. Blir kul att se vad du hittar på:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera