torsdag 16 juni 2011

Kycklinglasange

Inga bilder idag, har inte hunnit...det har varit en stressig dag och jag hade dessutom sovit dåligt, så kan det bli ibland :)
Men en kycklinglasange slängde jag ihop iaf, ännu ett hopkok av lite av varje som jag hade hemma, ett recept som växtre fram i takt med att jag lagade den, men det är ju sånt som är kul, få se nu bara om jag kommer lyckas få ner det i text ;)

Kycklinglasange

2 kycklingfileer
2 små gula lökare
2 vitlöksklyftor
1 påse taco kryddmix
1 pkt passerade tomater
1 sats bechamellsås
spenat
riven ost

skala och riv lökarna och vitlöksklyftoran, fräs dem mjuka i en stekpanna med olivolja. Under tiden löken fräser stoppa kycklingfileerna i en matberedare och kör tills de har blivit en färsklump. I med kycklingfärsen och stek tills den är genomstekt (man får hacka i den med en slev så att den blir i små bitar), häll på tacomixen och de passerade tomaterna, salta/peppra efter smak och låt såsen puttra på svag värme.
Dags att göra bechamellsåsen...här är jag värdelös på mått men jag ska försöka. Ta ca 50 g smör och smält i en tjockbottnad kastrull, i med 2 msk vetemjöl, vispa tills det är som en mjuk smet. Ta mjölk och häll i under vispning, hälls tills du har en lös sås, fortsätt vispa tills den har tjocknat. Kläck i 1-2 ägg och rör om, låt såsen puttra en liten stund på svag värme under vispning.
Nu när såserna småputtrar på spisen kan du kika in i kylen och se vad du har för små stumpar med ost kvar där. Kanske en bit mozzarella, parmesan, halloumi eller helt vanlig herrgård?? Eller varför inte lite feta?? I mitt fall idag hade jag 2 små skivor av halloumi i kylen och en bit herrgård...det fick bli de två som revs grovt.
Stäng av plattorna och ta fram en pyrexform, lasangeplattor och spenaten. Börja med att hälla lite av kycklingsåsen i botten på formen, täck med lite spenat, därefter lasangeplattor, riven ost och till sist bechamellen. Fortsätt på detta vis tills såserna är slut, avsluta med ett lock av bechamell. In i ugnen på 200 grader, grädda i ca 30 min tills lasangen har fått färg och lasangeplattorna är genomgräddade.
Servera med en god sallad till!!!

Tuck in!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar